دسته‌بندی نشده

اتومات پمپ آب

ست کنترل پمپ آب

اتومات پمپ آب

اگر شما هم به فکر تعویض یا خرید پمپ آب افتاده باشید احتمالا اسم اتومات پمپ آب به گوشتان خورده است. هر پمپ برای کارکرد بهتر و صحیح تر نیاز به یک کنترل کننده برای استارت زدن به موقع و خاموش شدن آن در صورت عدم فعالیت، دار

د. برای اتوماتیک کردن پمپ آب، معمولا از دو قطعه استفاده می شود که کلید اتوماتیک و ست کنترل نام دارند.

در این مقاله قصد داریم شما را با این دو قطعه از تجهیزات الکتریکی پمپ آب آشنا کنیم.

کلید اتوماتیک

کلید اتوماتیک مکانیکی یا پرشر سوئیچ، یکی از تجهیزات پمپ آب است که جهت خاموش و روشن کردن پمپ آب استفاده می گردد. با تعریف میزان حداقلی و حداکثری فشار آب، بر روی این کلید ها، فعالیت پمپ به صورت خودکار صورت می پذیرد. به این صورت که بر روی پرشر سوئیچ ها یک پیچ تنظیم وجود دارد. با استفاده از این پیچ میزان حداقل فشار آب و حداکثر آن را تنظیم نموده و با توجه به آن، کلید اتوماتیک زمانی که فشار آب به میزان مورد نظر رسید شروع به فعالیت کرده و پمپ آب را روشن می کند. پس از اینکه فشار آب به حداکثر میزان آن رسید، پمپ را خاموش می کند.

پرشر سوئیچ ها به دو صورت فشار بالا و فشار پایین در بازار به فروش می رسند. برند های مختلفی به تولید این کلید ها می پردازند. از جمله ی این برند ها می توان به پنتاکس، اشنایدر، اسکواردی، دانفوس  و ABB اشاره کرد. البته کشور ایران نیز در تولید این دسته از تجهیزات جانبی پمپ آب بی نصیب نمانده است.

کلید اتوماتیک پمپ آب

مزایای استفاده از کلید اتوماتیک

  • کنترل کاملا اتوماتیک پمپ آب، بدون دخالت عملیات دستی
  • عملکرد بالا
  • تعمیر و نگهداری پایین
  • سروصدای کم
  • عمر طولانی
  • سازگار با محیط زیست
  • استفاده از متریال با کیفیت بالا

ست کنترل

این دستگاه نیز وظیفه ی کنترل فشار پمپ آب را البته به صورت اتوماتیک برعهده دارد. به صورتی که با باز شدن یکی از شیرهای منزل یا ساختمان، دستور روشن شدن پمپ را صادر می کند. به همین ترتیب با بسته شدن شیر آب، آن را خاموش می کند.

ست کنترل ها به طور معمول جهت استفاده در پمپ های جتی، کاربرد های آبیاری، ویلاها، ساختمان های یک طبقه و حتی استفاده در داخل واحد ها، کاربرد دارد.

باید توجه داشت که ست کنترل در مکانهایی که فشار آب ورودی وجود نداشته باشد، قابل استفاده نیستند. به عنوان مثال در مکانهایی که فشار آب آنها زیر یک بار است، ست کنترل روشن نمی گردد. به همین جهت است که در این مکان ها کاربرد ندارند.

ست کنترل پمپ آب

مزایای استفاده از ست کنترل

  • کاهش مصرف انرژی
  • کاهش هزینه های جانبی
  • عمر طولانی
  • ثابت بودن میزان آب
  • اشغال نکردن فضای اضافی

 

معایب استفاده از ست کنترل

  • عدم کارایی ست کنترل در ساختمان های بیش از دو طبقه

 

 

تفاوت کلید اتوماتیک مکانیکی و ست کنترل

همانطور که از نام این دو مشخص است کلید اتومات مکانیکی به صورت مکانیکی باید تنظیم گردد. به همین دلیل در ساختمان های چند طبقه و بزرگ قابل استفاده است. اما ست کنترل ها یا همان کلید اتومات دیجیتال به صورت خودکار با باز شدن شیر آب روشن شده و پمپ آب را روشن می کند و به همین ترتیب با بسته شدن شیر آب، پمپ را خاموش می کند. پس به همین منظور باید در ساختمان های یک طبقه یا نهایت دو طبقه استفاده شود.

استفاده از ست کنترل در ساختمان های چند طبقه سبب می شود که با هر بار باز شدن شیر آب در هر واحد، ست کنترل دستور روشن شدن را به پمپ آب بدهد. همین موضوع سبب استارت خوردن بیش از حد پمپ می گردد که در نهایت به سوختن آن منجر می شود.

 

نحوه نصب اتومات پمپ آب

نحوه نصب کلید اتوماتیک مکانیکی و دیجیتال تقریبا به یک صورت می باشد اما جهت دقت بیشتر، هرکدام را جداگانه و به اختصار توضیح می دهیم.

نحوه نصب کلید اتوماتیک مکانیکی

پس از نصب پمپ آب خانگی، باید یک شیر یکطرفه جهت جلوگیری از برگشت آب بر سر آن قرار گیرد. بعد از آن باید از یک پنج راهی استفاده نمایید و در نهایت کلید اتوماتیک مکانیکی یا پرشر سوئیچ را باید بر روی آن قرار دهید.

بعد از این مرحله نوبت به سیم کشی آن می شود، که بسته به نوع سیستم آبرسانی به دو نوع تقسیم می گردد. نوع اول بدین صورت است که شما از بوستر پمپ آب استفاده کرده اید. که در این صورت باید سیم کشی آن به تابلو برق متصل گردد. در نوع دوم بوستر پمپی در کار نیست و پرشرسوئیچ باید مستقیما برق پمپ را قطع و وصل کند.

 

نحوه نصب ست کنترل

برای نصب ست کنترل، باید توجه داشته باشید که این قطعه همیشه بر روی پمپ آب قرار می گیرد . خروجی پمپ آب و ورودی ست کنترل به هم متصل می گردند. به این صورت که بین پمپ آب و ست کنترل نباید هیچگونه شیر آبی باشد. حداکثر فاصله ی بین پمپ آب و ست کنترل 30 سانتی متر است.

پس از نصب ست کنترل برای تنظیم آن، ابتدا باید هوای پمپ آب را تخلیه کنید و سپس شیر آب را باز و بسته کنید تا از روشن شدن آن اطمینان حاصل نمایید. پس از آن نسبت به فشار آب ورودی باید میزان فشار ست کنترل را نیز تنظیم نمایید. به این صورت که اگر فشار آب پایین است، باید پیچ تنظیم را روی پایین ترین درجه قرار دهید و بالعکس.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *