تعمیر پمپ آب علاوه بر اینکه یک حرفه کاملاً تخصصی است، از حساسیت بالایی هم برخوردار است و باید بدانیم که هر کسی قادر به تعمیر پمپ آب نیست. اینکه بدانیم مشکلات رایج یک پمپ آب چیست و چه عواملی باعث بروز این اتفاقات می‌شود و در آخر چگونگی تعمیر پمپ آب، شامل نکاتی و تکنیک هایی است که فقط یک سرویس­کار تأسیساتی آشنا به این مسائل می‌تواند به خوبی از عهده آن‌ها بر­بیاید. قبل از اینکه به بررسی نگهداری، سرویس و تعمیر پمپ آب بپردازیم، اول از همه باید بدانیم که پمپ آب چیست و چه انواعی دارد و سپس مسائل مربوط به نگهداری و سرویس آن را بیان خواهیم کرد. در شرکت آب گستران صداقت پویا ما با تجربه طولانی در تعمیرات پمپ آب، استفاده از نیروهای مجرب و ماهر، به عیب یابی و تعمیر پمپ آب می پردازیم.

برای درخواست تعمیر و آگاهی از هزینه تعمیر پمپ آب با کارشناسان ما در پمپکده تماس بگیرید.

تعمیر پمپ آب

پمپ آب چیست؟

پمپ آب وسیله‌ای است که نیروی الکتریسیته را به مکانیکی تبدیل می‌کند و با استفاده از انرژی مکانیکی انواع مایعات را انتقال می‌دهد. بیشترین کاربرد پمپ آب برای افزایش فشار آب در جهت انتقال آن در ساختمان‌های مسکونی و انواع تأسیسات به ارتفاع‌های بالاتر یا پایین یا در جهت خطی مانند زمین‌های کشاورزی است. به عبارتی دیگر پمپ آب وسیله‌ای است که وظیفه آن، انتقال و جابجایی مایعات و آبرسانی در بخش‌های مختلف ساختمانی و تأسیساتی است.

از این رو با توجه به حساسیت وظیفه این وسیله، سرویس و تعمیر پمپ آب اهمیت ویژه‌ای در آبرسانی دارد و خرابی یک ساعته آن می‌تواند خسارت جبران ناپذیری را به تأسیسات و نیروگاه‌های بزرگ وارد نماید.

انواع پمپ آب

انواع پمپ آب

پمپ‌ها انواع مختلفی دارند که ویژگی‌ها و ساختار هرکدام بسته به اینکه در کجا مورد استفاده قرار بگیرند، متفاوت است. نکته خیلی مهم این است که هر کدام از این دسته‌ها، تکنیک‌های مربوط به تعمیر پمپ آب خود را دارند؛ برای مثال سرویس پمپ آب خانگی با نوعی که در تأسیسات به کار گرفته می‌شود، کاملاً متفاوت است و نیاز به متخصص مخصوص به خود را دارند. حال انواع پمپ‌ها شامل موارد زیر می باشد:

  • پمپ آب خانگی
  • پمپ آب صنعتی
  • پمپ آب لجن کش
  • پمپ آب تأسیساتی
  • بوستر پمپ
  • پمپ آب کفش کش
  • پمپ آب آبپاش
  • پمپ سانتریفیوژ
  • پمپ بشقابی
  • پمپ آب با مخزن اتوماتیکی و انبساطی

بعضی از آن‌ها هم به دسته‌های مختلفی تقسیم می‌شوند. برای مثال در انتخاب نصب یا تعمیر پمپ آب خانگی، سرویس‌کار بعد از بررسی ساختمان، مورد مناسب را تعیین یا بر اساس آن دستگاه‌های لازم برای سرویس همراه خود می‌آورد. در انتخاب و خرید پمپ آب خانگی باید به تعداد طبقات، واحدها و غیره دقت کرد:

  • پمپ آب خانگی نیم اسب برای ساختمان‌های تک طبقه
  • پمپ آب خانگی یک اسب بخار بشقابی برای ساختمان‌های سه طبقه و شش واحدی
  • پمپ آب خانگی جتی اسب بخار برای ساختمان‌های 4 طبقه
  • پمپ آب خانگی یک اسب بخار دو پروانه برای ساختمان‌های 4 طبقه با متراژ بالا
  • پمپ آب خانگی یک و نیم اسب بخار با دو پروانه برای ساختمان‌های 10 طبقه
  • پمپ آب خانگی دو اسب بخار

حال که تعریف و انواع پمپ‌های آب را شناختیم، به سراغ تکنیک‌ها ونکات کلی سرویس و تعمیر پمپ آب می‌رویم. همانطور که در بالا گفتیم، هر پمپ ساختار خاص مخصوص به خود را دارد که سرویس‌کارها بر اساس کاربرد آن‌ها اقدام به نصب و سرویس آن می‌کنند. در پمپکده ما خدمات دیگر از جمله تعمیر الکترو موتور و تعمیر موتورخانه و شوفاژ را در اسرع وقت انجام می دهیم.

تعمیر پمپ آب

تعمیر پمپ آب

ابتدا به مشکلات رایج و مشترک انواع پمپ‌های آب می‌پردازیم:

  1. کار کردن بدون توقف پمپ آب و خاموش نشدن آن، شامل تنظیم نبودن اتومات مکانیکی، بی‌آب شدن پمپ که باعث خشک کار کردن آن می‌شود و همچنین هوا کشیدن است. کم شدن یا سوراخ شدن منبع تحت فشار و تیوپ باعث قطع و وصل سریع دستگاه می‌شود.
  2. بودن هوا درون لوله‌های ورودی این مسئله ممکن است دلایل مختلفی داشته باشد؛ ولی برای هواگیری پیچ روی کلگی را باز کرده تا هوا خارج شود. ورود هوا مانع خاموش شدن دستگاه و مدام کار کردن آن می‌شود.
  3. خراب بودن فلاش تانک یا سوراخ بودن لوله‌ها که درواقع این خرابی سبب کار کردن پمپ آب، بدون باز بودن شیرآلات است.
  4. خرابی اتوماتیک آنالوگ که بیشتر مربوط به خرابی مخزن است. البته مهم‌ترین موارد استفاده از اتوماتیک آنالوگ، در الکتروموتورهای بالای یک اسب است که باعث سوختگی پلاتین‌ها می‌شود.
  5. سروصدا همراه با لرزش که به دلایل بالانس نبودن روتر یا وجود جسم خارجی در پروانه‌ها است.
  6. کار نکردن خود پمپ آب که بیشتر به دلیل الکترونیکی، به خصوص خراب شدن خازن‌ها است.
  7. داغ شدن موتور پمپ آب (افزایش دمای کارکرد) که تا روشن نشدن نور مربوطه نمی‌توان از این قضیه مطمئن شد.
  8. خنک کننده‌ها ممکن است که نشتی داشته باشند. برای پیدا کردن نشتی، ابتدا به بررسی منبع بپردازید تا مانع از خرابی و نیاز به تعمیر پمپ آب شوید.
  9. با کم شدن فشار آب، دستگاه دیجیتال آن به صورت خودکار روشن نمی‌شود.
  10. ورود ذرات سایشی به داخل پمپ که بیشتر مربوط به ورود آب‌های شیرین همراه با ضد یخ است.
  11. خراب شدن تیوپ‌ها که دلایل آن کم شدن فشار هوای داخل مخزن است. که باعث ورود حجم زیادی از آب به تیوپ شده و فشار آب باعث نازکی و پارگی تیوپ‌ها می گردد.

مشکلات رایج 33% مشتریان مربوط به نکشیدن و انتقال ندادن درست آب، نشتی و سروصدای زیاد است.

نکات مهم در نگهداری و تعمیر پمپ آب

باز هم تأکید می‌کنیم در تعمیر هر نوع دستگاهی نیاز به متخصص مخصوص به خود است و نمی‌توان از یک نفر که در امور سرویس دستگاه‌های خانگی فعالیت می‌کند، انتظار کار بهینه در تأسیسات خیلی بزرگ را داشت. فرد مورد باید از قبل آموزش‌های لازم را ببیند؛ اما نکات مربوط به انواع تعمیر پمپ آب شامل موارد زیر است:

  1. پمپ های آب‌ باید توسط یک سرویس‌کار با یک برنامه مشخص مورد بررسی قرار گیرند تا از خرابی پمپ آب و نیاز به تعمیر پمپ آب جلوگیری شود. همچنین بهتر است که چاه‌های مربوط به پمپ آب به دقت بررسی شوند. در این سرویس، تعمیرکار در ابتدا و البته بیشتر از همه به آزمایش فشار آب داخل تانک، زمان آبدهی و شروع چرخه می‌پردازد که متوجه شود آیا پمپ‌ها به درستی فعالیت می‌کنند یا خیر. زمان بررسی پمپ‌ها بهتر است به سه صورت زیر انجام شود:
  • بررسی پمپ‌ها به صورت روزانه که شامل آزمایش سرعت کارکرد پمپ متناسب با خروجی اسب بخار، نشتی و فرسایش است که باعث جلوگیری از خرابی‌های جدی در آینده و کاهش هزینه می‌شود.
  • بررسی پمپ‌ها به صورت ماهانه که شامل آزمایش مهروموم‌، بلبرینگ‌ها، خنک کننده و محکم بودن مکان پمپ است.
  • بررسی سالیانه که باید توسط سرویس‌کار ماهر انجام شود که شامل بررسی کلی از ابتدا تا انتهای پمپ، یاتاقان‌ها و درجه حرارت اصلی است.
  1. صرفه‌جویی در مصرف آب، باعث کاهش فشار به تیوپ‌ها و دیرتر خراب شدن آن‌ها به خاطر فشار آب زیاد و نازک شدن آن‌ها می گردد و نیاز به تعمیر پمپ آب را کمتر می کند. این مسئله در زمستان به خصوص در مکان های سردسیر که ماندن آب در لوله باعث یخ‌زدگی می‌شود، اهمیت زیادی دارد. برای خالی کردن آب، ابتدا دستگاه را از برق جدا کرده و سپس ورودی را بسته و اجازه خروج آب را بدهید. برای محافظت، بهتر است آن را با یک جعبه ی عایق شده با پشم، محافظت کنید.
  2. انتخاب درست نوع پمپ آب خانگی مرتبط با ساختمان و تعداد طبقات آن یکی از مسائل مهم در این راستا می باشد.
  3. یکی از راه‌های نگهداری و جلوگیری از نیاز به تعمیر پمپ آب، دور کردن دستگاه از هرگونه مواد آلاینده، باکتری، کود و خاک‌ها است که متأسفانه این مورد بیشتر در زمین‌های کشاورزی مشاهده شده است.
  4. دستگاه‌های پمپ آب جدید نسبت به مدل های قدیمی، تفاوت‌هایی دارند که این مسئله نباید باعث نگرانی شما شود؛ برای مثال در دستگاه‌های جدید اکثر پدال‌ها به صورت فلزی است که پدال‌های قدیمی حالت پلاستیکی دارند.
  5. فلاش نکردن سیستم خنک کننده یکی از اشتباهاتی است که اکثراً به آن توجهی ندارند. فلاش نکردن باعث رسوب انواع باکتری روی دستگاه و ایجاد خراشیدگی و در نهایت ساییدگی می‌شود.
  6. هرگونه عاملی که مانع حرکت چرخشی موتور می‌شود را باید دور کنید. عدم حرکت چرخشی باعث کار نکردن درست سیستم خنک کننده خواهد شد.
  7. هر پنج سال یک بار به دنبال تعویض دستگاه باشید. اگر قادر به تعویض نیستید، حتماً قطعات اصلی را با یک نمونه جدید جایگزین کنید. استفاده مداوم باعث فرسودگی کلی دستگاه خواهد شد.