بوستر پمپ آب چیست

بوستر پمپ آب

بوستر پمپ در اصطلاح عامیانه یک دستگاه تقویت کننده فشار آب است که از دو یا چند پمپ آب تشکیل شده است. این دستگاه ها به سه دسته ی آبیاری، آبرسانی و آتش نشانی تقسیم می شوند که هر کدام بنا بر نحوه استفاده، ساخته و مونتاژ می شوند.

گاهی اوقات در ساختمان هایی که از ارتفاع بالاتری برخوردارند، ممکن است یک پمپ جوابگو نبوده و با نصب یک عدد از آن، همچنان مشکل کمبود آب وجود داشته باشد. در این مواقع باید عملکرد پمپهای مورد استفاده را بهبود بخشید و آنها را تقویت کرد. همانطور که گفته شد هر دستگاه بوستر از دو یا چند پمپ، شاسی، یک پمپ جوکی و لوازم اتوماتیک تشکیل شده است.

موارد استفاده از بوستر پمپ آب

از این دستگاه ها می توان در ساختمان های بلند، برج ها، هتل ها، رستوران، بیمارستان ها و کارخانجات استفاده کرد. پمپهای آب در این پکیج ها به صورت موازی بسته می شوند که سبب افزایش میزان آبدهی به مقدار کل پمپهای بسته شده در آن می گردد. اما باید توجه داشت که ارتفاع آبدهی در پکیج های بوستر پمپ با اضافه شدن پمپ ها افزایش پیدا نمی کند. به همین دلیل هد کل یک بوستر، همان هد پمپ تک می باشد.

مزیت های استفاده از بوستر پمپ

  • کاهش مصرف برق
  • کاهش مصرف انرژی
  • افزایش راندمان و کارایی
  • افزایش فشار نسبت به استفاده از پمپ آب

تفاوت استفاده از پمپ و بوستر پمپ آب

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که بین انتخاب یک پمپ قدرت بالا و یک بوستر پمپ، برای ساختمان خود مردد مانده باشید. در ساختمان هایی با تعداد طبقات و واحد های بالا، ممکن است یک پمپ قوی، جوابگوی شما باشد. اما نکته ای که باید در نظر داشت این است که با بازکردن هر شیر آب، پمپ نیز استارت خورده و با 2900 دور در دقیقه شروع به فعالیت می نماید. همین موضوع سبب بالا رفتن استهلاک پمپ و همین طور کاهش طول عمر آن به طور چشمگیری می گردد.

بوسترها به دلیل داشتن حداقل یک پمپ رزرو، از استهلاک آن جلوگیری کرده و در صورت خرابی یکی از آنها ، به سیستم آبرسانی کمک کرده و از قطع آب در ساختمان جلوگیری می کند.

اجزای بوستر پمپ آب

بوستر پمپ آب

بوستر پمپها معمولا از اجزای ثابتی تشکیل می شوند که عبارتند از :

  • پمپ آب
  • الکتروموتور
  • تابلو برق
  • پرشر سوئیچ
  • شاسی
  • کوپلینگ
  • منبع تحت فشار
  • پرشر ترانسمیتر
  • مانومتر

تقسیم بندی انواع بوستر پمپ 

همانطور که گفته شد بوسترپمپ به سه دسته ی آبرسانی، آبیاری و آتش نشانی تقسیم شده اند. که هرکدام را به نوبه خود توضیح خواهیم داد.

بوستر پمپ آبرسانی

بوسترهای آبرسانی به منظور استفاده در مصارف مسکونی، تجاری و صنعتی ساخته می شود. این سیستم ها معمولا به دو دسته ی دور ثابت و دور متغیر تقسیم می شوند. 

بوستر پمپ دور ثابت

در این سیستم ها فشار سیستم در یک حد ثابت تعریف می شود و بر طبق آن سیستم فعالیت می کند. با کاهش فشار آب در سیستم آبرسانی، دستور روشن شدن تمام پمپ ها از طریق تابلو فرمان صادر می شود. در نهایت آب اضافی در منبع دیافراگمی ذخیره می شود. با برطرف شدن نیاز آبی، مجدد دستور کاهش فشار آب صادر شده و پمپ ها شروع به خاموش شدن می کنند. از این به بعد، آب مورد نیاز از طریق منبع دیافراگمی تامین می شود. البته فشار آب به همان نسبت، خوب بوده و با حالت عادی تفاوتی ندارد. در واقع شما اصلا متوجه خاموش شدن پمپها یا کاهش فشار نمی شوید.

با کاهش آب مصرفی درون منبع دیافراگمی مجدد دستور روشن شدن پمپ آب داده شده و آنها شروع به کار می کنند. این روند در بوستر پمپ های دور ثابت به همین نحو ادامه پیدا می کند. رسیدن به بیشترین بازدهی در کوتاهترین زمان از جمله مزایای بوستر پمپ آبرسانی است.

بوستر پمپ دور متغیر

این سیستم ها اما متناسب با نیاز ساختمان و مصرف کننده فعالیت می کنند. این نوع بوستر پمپ آب از قطعه ای به نام اینورتر بهره می برد که آن را به یک بوستر پمپ هوشمند تبدیل می کند. در این سیستم، استارت های ناگهانی وجود ندارد. در نتیجه ضربات هیدرولیکی یا به اصطلاح کله قوچی در آن حذف می گردد و طول عمر دستگاه شما افزایش پیدا خواهد کرد.

استفاده از اینورتر سبب می شود که دستگاه آرام آرام شروع به کار کند و به فشار مورد نظر برسد. در این میان اگر میزان فشار مناسب نبود، دستور شروع به کار پمپهای بعدی نیز صادر شده و آنها روشن می گردند تا فشار آب مورد نیاز را تامین کنند. بعد از رسیدن فشار به میزان حداکثری، اگر نیاز، کاهش پیدا کند، پمپ ها به صورت خودکار شروع به خاموش شدن کرده و فشار آب کم می شود. در واقع کاهش فشار نیز به صورت تدریجی و آرام آرام خواهد بود. کاهش مصرف برق و انرژی، کنترل مصرف آب و سرعت پمپ، افزایش طول عمر سیستم آبرسانی و حذف ضربات کله قوچی از جمله مزایای استفاده از بوستر پمپ دور متغیر است. 

بوستر پمپ آتش نشانی

زمانیکه یک حریق به وجود می آید، مهم ترین مسئله، رساندن به موقع آب برای از بین بردن آتش است. به همین جهت نیاز است که در موقع لزوم هد و دبی و فشار مورد نظر به راحتی تامین گردد. بنابراین وجود بوستر پمپ آتش نشانی یک امر حیاتی و مهم محسوب می شود.

اجزای بوستر های آتش نشانی شامل پمپها، کلکتور، شیرفلکه، صافی، شیرهای یکطرفه، تابلو فرمان و منبع تحت فشار می باشد.

سیستم های آتش نشانی اغلب از سه پمپ آب تشکیل شده اند. یکی از پمپ ها به صورت آماده باش قرار گرفته تا در صورت بروز مشکل در پمپ اول، وارد مدار شده و شروع به کار کند. پمپ سوم نیز یک جوکی پمپ است که از آنها معمولا در حریق های کم ،استفاده می شود و از استارت های مکرر پمپ اصلی و بروز ضربات کله قوچی جلوگیری کرده و فشار های کم ناشی از نشتی آب را جبران  می کند.

در بوستر پمپ های آتش نشانی معمولا از استانداردی به اسم NFPA استفاده می شود. این استاندارد از معتبر ترین مجوز های شناخته شده در جهان است.

 

چگونه از بوستر پمپها نگهداری کنیم؟

سرویس و نگهداری پمپها شامل موارد زیر می باشد. 

  • تمیز کردن صافی های آب کلکتور ورودی
  • تعویض سیل های مکانیکی
  • تعویض بلبرینگ ها 
  • چک کردن باد منبع تحت فشار، به صورت هر سه ماه یکبار 
  • چک کردن شیر فلکه ها و شیرهای یکطرفه 
  • سرویس یا تعویض لرزه گیرها 
  • سرویس تابلو فرمان