دسته‌بندی نشده

آموزش تعمیر پمپ آب

تعمیر پمپ آب پمپکده

تعمیر پمپ آب پمپکده

پمپ های آب شبیه کارگران بی صدایی هستند که در پشت منبع آب قرار گرفته اند و به تامین آب برای ما می پردازند. زمانی متوجه اهمیت وجود این کارگران می شویم که دستگاه خراب شده و سیستم آبرسانی با مشکل مواجه می شود. طبیعی است که خراب شدن پمپ آب، بر کیفیت و کمیت آب مورد استفاده، تاثیر گذار خواهد بود. به همین دلیل تعمیر پمپ آب همیشه حائز اهمیت بوده و هست.

در این مقاله قصد داریم مشکلات و نحوه تعمیر پمپ آب را برای شما بیان کنیم.

چرا پمپ ها خراب می شوند؟

همیشه برخی از پمپ ها هستند که به دلایل مختلف و یا غیر منتظره دچار اختلال می شوند و باید تعمیر شده یا به طور کامل تعویض گردند. یکی از مشکلات اساسی که ممکن است با آن مواجه شوید، ایجاد نشتی در آن است. وجود نشتی در پمپ آب سبب فعالیت بیش از حد دستگاه شده و دمای آن را تا حد زیادی بالا می برد. اولین اقدام در این موارد بازکردن دستگاه و بررسی محل نشتی می باشد.

چطور بفهمیم پمپ ما خراب شده است

با دیدن موارد زیر باید به سالم بودن پمپ خود شک کرده و نسبت به تعمیر آن اقدام نمایید.

  • نشت آب
  • گرمای بیش از حد موتور
  • وجود دود در موتور
  • اختلال در آبرسانی
  • وجود سر و صدا در پمپ آب
  • فعالیت یکسره دستگاه
  • روشن و خاموش شدن بیش از حد

سر و صدای زیاد پمپ آب

تعمیر پمپ آب پمپکده

اگر هنگام فعالیت پمپ، متوجه سر و صدای غیر عادی آن شدید، بهتر است آن را مورد بررسی قرار داده و علت آن را جویا شوید.

معیوب بودن پروانه  یا قرار گرفتن جسم خارجی بین پره های آن یکی از دلایل سرو صدای بیش از حد این دستگاه است. با قراردادن فیلتر قبل از ورودی پمپ آب و تمیز کردن پروانه می توانید این مشکل را برطرف کنید. خرابی یاتاقان و بلبرینگ ها نیز می تواند یکی از علت های این سرو صدا ها باشد که با تعویض آنها می توانید به این مشکل پایان دهید.

گاهی اوقات نیز ممکن است شل شدن پایه ها و یا پیچ های مربوط به موتور، سبب لرزش بیش از حد و در نهایت صدای اضافی گردد. با چک کردن پمپ می توانید به این مسئله نیز پی برده و آن را برطرف کنید.

فعالیت یکسره پمپ آب

خشک کار کردن پمپ آب یکی از مهم ترین دلایل خاموش نشدن آن است. نبود آب در سیستم آبرسانی، سبب می شود پمپ به مکش بیش از حد بپردازد و در نتیجه به صورت یکسره روشن بوده و علاوه بر آن، هوا داخل پمپ آب می گردد. عدم رسیدگی به موقع در این مورد، سبب سوختن پمپ می شود.

 

اقداماتی که در صورت خرابی باید انجام دهید

  • مطمئن شوید که برق دستگاه سالم است

در ابتدا باید سوئیچ برق پمپ آب را بررسی کنید، سپس پریز را چک نمایید تا از قطعی یا اتصالی آن اطلاع پیدا کنید.

  • هوای منبع دیافراگمی را چک کنید

پوشش پلاستیکی دریچه ی هوای بالای مخزن را بردارید، از یک پیچ گوشتی استفاده کرده و دریچه ی هوا را فشار دهید تا ببینید آب از آن خارج           می شود یا خیر. اگر آب در مخزن هوا وجود داشت باید نسبت به تعمیر آن اقدام کنید.

  • هواگیری پمپ آب

یکی از مواردی که سبب کاهش عملکرد پمپ و افت فشار آب می گردد، وجود هوا در درون این دستگاه است. زمانیکه هوا وارد دستگاه پمپ آب          می گردد، مکش آب به درستی صورت نمی گیرد و فشار آب افت پیدا می کند. پس بهتر است هوای پمپ را بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *