دسته‌بندی نشده

پمپ آب سانتریفیوژ چیست؟

پمپ آب سانتریفیوژ

بسیاری از ما در محل کار، خانه، مغازه، دفاتر یا هتل های خود از پمپ آب استفاده می کنیم. در واقع از آنها جهت توزیع و پمپاژ آب در زمین، اطراف ساختمان ها، استخرها و سایر مصارف استفاده می شود. همه ی این پمپ هایی که در اطراف خود می بینیم به نوعی پمپ های گریز از مرکز یا سانتریفیوژ هستند که در انواع مختلفی در بازار عرضه می شوند.

اما پمپ آب سانتریفیوژ یا گریز از مرکز چیست و چگونه کار می کند. در این مقاله قصد داریم شما را با انواع پمپ های سانتریفیوژ آشنا کنیم و نحوه ی استفاده از آنها را برای شما توضیح دهیم

پمپ ها در زندگی همه ی ما نقش مهمی دارند. در جایی که شما از پمپ خود در بالابردن فشار آب در ساختمان تان استفاده می کنید، بعضی افراد ممکن است از آن در استخر های خود استفاده کنند. برخی نیز در زمین های کشاورزی خود از آنها بهره می برند. در واقع با پیشرفت تکنولوژی نیازهای افراد به پمپ آب بیشتر و گسترده تر شده است.

پمپ آب سانتریفیوژ

پمپ های سانتریفیوژ اغلب از سه بخش قابل توجه تشکیل شده اند. یک موتور الکتریکی برای هدایت پمپ آب، خود پمپ و برخی ابزار آلات برای روشن و خاموش کردن پمپ.

مفهوم گریز از مرکز به عبارت ساده به یک دستگاه با پروانه گفته می شود که به وسیله ی یک موتور الکتریکی چرخانده می شود. همانطور که گفته شد این دستگاه شامل یک پروانه بر روی شافت است که با ورود آب به داخل پمپ، پروانه شروع به چرخش کرده و آب یا مایعات را با سرعت بیشتری به بیرون هدایت می کند.

اولین پمپ آب سانتریفیوژ در سال 1475 اختراع شد. اما اولین پمپ آب سانتریفیوژ واقعی در سال 1600 توسط دنیس پاپین اختراع شد. در سال 1851، پمپ های گریز از مرکز توسط جان اپولد توسعه داده شدند که سبب بهبود چشمگیر آن شد.

پمپ آب استاندارد

پمپ های گریز از مرکز، ساده، مقاوم، کاملا کم هزینه و مناسب برای استفاده های خانگی هستند. در کل می توان پمپ های سانتریفیوژ را به چند دسته ی زیر تقسیم بندی کرد:

پمپ آب بشقابی

این دسته از پمپ ها اکثرا در مصارف خانگی استفاده می شوند. همانطور که از نام آنها مشخص است دارای کله گی شبیه بشقاب هستند که به اصطلاح به آنها پمپ های بشقابی می گویند. این پمپ ها دارای میزان آبدهی بالاتری نسبت به سایر مدل ها هستند.

پمپ آب جتی

پمپ آب جتی

این دسته از پمپ ها مانند پمپ های سانتریفیوژ هستند، با این تفاوت که دارای مکش نیز می باشند. در واقع پمپهای جتی توانایی مکش آب را دارند به همین جهت به آنها پمپ های خودمکش نیز می گویند.

 

پمپ آب طبقاتی عمودی

پمپ آب طبقاتی

این دسته از پمپ ها دارای هد و دبی بالاتری نسبت به بقیه مدل ها هستند. پمپ آب طبقاتی از چند پروانه به صورت پشت سرهم تشکیل شده است که قدرت پمپ را بالا می برند. به همین دلیل از آنها در صنایع، مصارف تجاری، برج ها، هتل ها، ساختمان های بلند استفاده می شود.

پمپ آب مستغرق

پمپ آب مستغرق

همانطور که از نام آنها مشخص است، در آب غرق می گردند. در واقع هنگامی که سطح آب برای کارکرد پمپ بسیار زیاد است، باید از پمپ های مستغرق استفاده نمود. این پمپ ها بنا به نوع استفاده به سه دسته ی شناور، لجن کش و کف کش تقسیم می گردند، که هر سه ی آنها در داخل آب قرار گرفته و آب را به بالا هدایت می کنند.

پمپ های شناور معمولا به صورت استوانه های بلندی ساخته می شوند که از جنس استنلس استیل هستند. این پمپ ها به دلیل اینکه بتوانند به راحتی در داخل چاه ها قرار گیرند، به صورت باریک و با عمق کم ساخته می شوند. الکتروموتور ها بر بالای این پمپ ها سوار می شوند.

 

شیر یکطرفه

اهمیت استفاده از شیر یکطرفه

یک نکته ی مهم در رابطه با پمپ های آب، این است که آنها هوا را دوست ندارند. در واقع وجود حباب های هوا در داخل لوله های آب سبب تخریب پمپ ها در درازمدت می گردد.

زمانیکه پمپ خاموش است، ممکن است آب از لوله مکش به داخل وارد شود و همینطور ممکن است این آب دارای هوا نیز باشد. هوای موجود در آب سبب چرخش پروانه، بدون پمپاژ می شود. که همین موضوع باعث خرابی پمپ می گردد. بنابراین در اینجا باید از یک شیر یکطرفه استفاده شود که از برگشت آب جلوگیری کند.پمپ 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *